În timp ce Primăria București încă nu știe ce să facă pentru Uber, Taxify sau Clever Taxi, în Parlament a fost propusă o lege pentru serviciile de ride sharing. Totodată, urmărește și inițiativa Clever Taxi pentru un oraș smart, așa cum Capitala încă nu-i.

București și România per total nu știu precis cum să folosească în interesul cetățenilor servicii ca Uber sau Taxify și cum ar trebui să fie Clever Taxi soluția pentru taximetrie în 2018, nu dispeceratul. În prima direcție, pe 25 aprilie a fost propusă în Senat, spre dezbatere, o lege pentru ride sharing.

Potrivit acesteia, servicii ca Uber sau Taxify vor avea nevoie de autorizație din partea autorităților locale, acolo unde își desfășoară activitatea. Totodată, șoferii ar trebui să aibă un prag minim de vârstă, notează StartupCafe. Proiectul e susținut de 69 de parlamentari PSD, UDMR și PMP, printre care și doi actuali miniștri. În acest context trebuie să știi că fostul cabinet, condus de Mihai Tudose, plănuia o reglementare Uber.

Ce obligații ar avea Uber, Taxify și alte servicii similare, conform noului proiect de lege

  • Trebuie să furnizeze serviciu de suport pasagerilor de către o echipă disponibilă și accesibilă 24 de ore pe zi, șapte zile pe săptămână, pentru incidente survenite pe durata cursei.
  • Trebuie să monitorizeze continuu prin GPS toate cursele (ceea ce nu e dificil, dat fiind că fix pe GPS se bazează ambele servicii – n.r.)
  • Firmele care operează platformele vor trebui să păstreze detaliile fiecărei curse, timp de cel puțin doi ani (aspect care trebuie clarificat, unde e necesară anonimizarea datelor – n.r.)
  • Trebuie să păstreze datele financiare ale șoferilor timp de cel puțin doi ani de la data retragerii acestora din urmă de pe platformă. Totodată, trebuie să ofere aceste date la solicitarea justificată a unei autorități competente.
  • Serviciul de ridesharing poate fi facilitat doar de firmele autorizate în acest sens (implicit, cineva va trebuie să autorizeze și, dacă vezi taximetria din prezent, este o piață neagră și gri la nivel de autoritate locală – n.r.)
  • Prestarea de servicii de ridesharing pe raza unei autorități administrativ-teritoriale locale va fi supusă autorizării de către autoritățile administrației publice locale ce administrează unitatea administrativ-teritorială respectivă.

Ce obligații vor avea șoferii parteneri Uber, Taxify și ai altor servicii similare

  • Trebuie să aibă vârsta minimă de 21 de ani, permis auto categorie B și experiență de cel puțin un an.
  • Implicit, cazier judiciar ca să arate că nu au fost condamnați pentru infracțiuni de: siguranță pe drumurile publice, trafic și consum de droguri, infracțiuni contra vieții și sănătății corporale, pentru exploatarea persoanelor vulnerabile, infracțiuni contra libertății și integrității sexuale, precum și contra patrimoniului
  • Trebuie să nu fi avut permisul auto suspendat în ultimii cinci ani pentru conducere sub influența alcoolului sau a stupefiantelor
  • Trebuie să nu fi fost implicați în accidente din culpa lor, rezultate cu rănirea sau decesul victimelor (o decizie de siguranță care ar trebui aplicată și taximetriștilor – n.r.)
  • Mai mult, mașinile trebuie să nu fie mai vechi de 15 ani (din nou, aspect foarte bun și pentru taximetria clasică – n.r.)
  • Nu în ultimul rând, toate veniturile șoferilor rezultate din ride sharing vor fi impozitate în conformitate cu legislația fiscală în vigoare în România. Platforma – Uber, Taxify – trebuie să emită chitanță clientului, în format electronic, pe mobil, după fiecare cursă (ceea ce nu-i dificil)

Cum vrea Clever Taxi să fie un București mai „inteligent”, mai prietenos

Clever Taxi a prezentat în acest an inițiativa București smart city. În acest context al legii „Uber” și în timp ce Primăria Municipiului București încă nu știe cum să reglementeze corect și eficient aplicațiile de e-hailing (cum e Clever Taxi) sau ride sharing (cum sunt Uber și Taxify), am discutat cu Mihai Rotaru, fondator și director Clever Taxi, despre inițiativa companiei sale. Clever Taxi este, din 2017, parte din grupul myTaxi.

Printre susținătorii inițiativei București smart city se numără: Nicușor Dan, deputat independent, Ciprian Ciucu, consilier în Primăria București, Clotilde Armand, consilier municipal, Cristian Bușoi, europarlamentar PNL, și Cătălin Deaconescu, consilier general.

PLAYTECH: Ce presupune pe termen lung inițiativa București Smart City?
Mihai Rotaru: Pentru noi, înseamnă integrarea transportului într-un mod cât mai eficient cu nevoile cetățenilor, proces susținut de tehnologie. Înseamnă să oferi un serviciu perfect optimizat atât clientului cât și șoferului, predictibilitate și consistență a serviciului.

Pentru început, pregătim un sistem de partajare a datelor relevante în timp real cu diviziile relevante ale primăriilor – cum ar fi informațiile de trafic și de fluxuri agregate. Datele pot fi apoi folosite pentru optimizarea semafoarelor și pentru redefinirea rutelor transportului public.

Acesta este numai punct de un început, dezvoltarea poate merge foarte departe în viitor și poate îmbunătăți considerabil situația traficului din București, în funcție și de implicarea administrațiilor locale. Spre exemplu, în China, platforma locală echivalentă Clever Taxi oferă date în timp real care controlează semaforizarea în mod dinamic, pentru a optimiza traficul.

Care sunt marile piedici în vederea aplicării unor schimbări cu adevărat semnificative pentru taximetrie?
În primul rând, reticența instituțiilor de a colabora cu mediul privat, pentru a realiza un serviciu mai bun. Lucru ce nu este universal valabil, pentru că vedem mai multe orașe din România ce se adaptează conceptului de oraș smart, cum sunt Alba-Iulia, Oradea, Reșița etc.

Ce e deranjant la atitudinea Primăriei?
Nu ne-am opus primăriei, ci mai degrabă regresului tehnologic ce se impunea prin măsurile din noul regulament. Clever Taxi are efecte pozitive incontestabile asupra industriei de taximetrie și al traficului din București.

Nu ne poziționăm în opoziție și suntem deschiși să colaborăm și ne punem la dispoziția primăriei toate datele și cunoștințele pe care le deținem, chiar ne-am oferit să suportăm costurile unui studiu de impact asupra traficului și populației din București.

Care e diferența pe care oamenii n-o cunosc între Clever Taxi și serviciile de ride sharing?
Spre deosebire de serviciile de transport alternative, Clever Taxi colaborează doar cu șoferi de taxi autorizați. Aceștia trec printr-un filtru de selecție atât din punct de vedere al actelor, cât și a calității mașinilor.

Cel mai important pentru siguranța călătorilor este că șoferii de taxi autorizați au și o asigurare pentru călător și bagajele sale în cazul unui accident.

Spre deosebire de Clever Taxi, colaborarea cu un dispecerat și plata unei taxe de dispecerizare este obligatorie pentru șoferii din București și alte orașe din țară. România este printre singurele țări europene ce are această obligativitate. În țările unde există mytaxi, dispeceratul funcționează ca un call center și este un serviciul opțional.

Interviul cu Clever Taxi a fost editat și condensat pentru claritate.

Sursa articolului