Cum ar arăta o mașină pe care o faci dintr-o jumătate de Dacia și jumătate de Oltcit? Ei bine, ar arăta într-un mare fel. Numele i-a fost OLDA și are o poveste spectaculoasă.

OLDA a fost un mic între cele două mașini emblematice în România: Dacia și Oltcit. În 1985, mașina a trecut oceanul direct în Canada. Creația a fost realizată la Institutul de Cercetare Ştiinţifică şi Inginerie Tehnologică pentru Autoturisme. Omul din spatele proiectului a fost Simion Săpunaru, director general al Centralei de Autoturisme Piteşti între 1979-1987.

OLDA, acest hibrid între Dacia și Oltcit, era cuprinsă în programul de vânzări între 1985 și 1990, doar că n-a fost niciodată produsă. Una dintre probleme era că mașina nici n-a fost testată în România și deja era cerere din Canada. Totodată, trebuiau respectate niște reguli impuse de canadieni de care cei de la Dacia sau cei de la Oltcit nu țineau cont la acea vreme.

Un calcul simplu de la acea vreme arăta că OLDA ar fi costat prea mult. Sistemul antipoluare costa între 800 și 1.000 de dolari, iar alte adaptări (pentru a respecta condiții din Canada) ar fi adăugat costuri suplimentare de până la 2.000 de dolari. Per total, produsul dintre o Dacia și un Oltcit ar fi avut un preț prea mare și, implicit, vânzări prea mici

OLDA, mixul dintre Oltcit și Dacia, a ajuns în Canada cu lăutari

Masina OLDA fabricata in Romania

OLDA a fost prezentată la Salonul Automobilistic de la Toronto, 1985. OLDA era un mix între Oltcit şi Dacia obţinut prin montarea motorului şi transmisiei de la Dacia pe un Oltcit. Altfel spus, era pus motorul de Dacia şi partea de rulare faţă pe caroseria de Oltcit.

Săpunaru i-a dat numele în 1984, când i-a venit ideea. Planul lui era să existe acest model pe piața canadiană, pentru că el simţea nevoia ca produsul să fie prezent acolo. Până la urmă, și Renault vânduse în Canada, ba chiar a avut și linie de fabricație.

Lansarea OLDA în Canada a fost spectaculoasă, după cum și-o amintesc cei prezenți. S-a făcut cu lăutari, la propriu. Printre invitaţi au fost Gigi Marga şi Taraful Năsturică, dar și ambasadori și alți directori.

OLDA putea salva și fabrica de la Craiova. Era această idee de transfer și utilizare componente de Oltcit în liniile Dacia sau în linii noi de producție. În timpul comunismului, Dacia era cea mai de succes marcă.

Ca fapt divers, OLDA a fost bine primită în Canada și datorită lui Victor Jigman. El a fost director la Auto-Dacia, Întreprinderea de Comerţ Exterior, unde s-a ocupat de exporturi, director la Centrala de Autoturisme Piteşti (1978-1982).

A fost și director la Automobile Dacia (Întreprinderea de Autoturisme Piteşti), pe segmentul de afaceri internaţionale. A lucrat ca manager (între 1983 şi 1988) pentru Terra Power Tractor Company Ltd. Saskatoon Canada. Aceasta era o societate de drept, care funcţiona după jurisdicţia canadiană. Avea însă capital românesc de 100.000 de dolari din depunerile Universal Tractor şi Dacia. Tot Jigman a povestit pentru Adevărul parcursul OLDA peste ocean.

Hibridul românesc între Dacia și Oltcit a fost primit foarte bine de canadieni, mai ales că se întâmpla la doi ani adupă ce Jigman a reușit, în 1983, cu ajutorul Nadiei Comăneci, să promoveze Dacia pe o piaţă dominată de mărci internaționale puternice.

Simion Săpunaru s-a oprit asupra variantei pe care a considerat-o cea mai potrivită pentru piaţa canadiană: OLDA. În esență, era un autoturism care avea caroseria de Oltcit – TRS12, motorul de Dacia – 1400 şi o cutie de viteze cu cinci trepte. A fost un vis și-a rămas o poveste frumoasă.

Sursa articolului