O mașină Tesla a reușit să tracteze un avion de peste 130.000 de kilograme. Este vorba de Tesla Model X care e remorcat un Boeing 787-9 pe aproximativ 300 de metri.

Cu această ocazie, Tesla Model X a stabilit și un record mondial Guiness pentru remorcarea unui avion, iar dacă nu înțelegi cum a reușit să facă asta, fizica îți dă o mână de ajutor.

În primul rând, masa avionului nu prea contează în acest caz. Dacă o forță este exercitată asupra unui obiect, acela va răspunde și în consecință va accelera. Poți să testezi asta dacă te duci la un doc și pui un picior pe o barcă, iar celălalt pe docul de lemn. Apoi împingi și ghici ce? Barca se va mișca, asta dacă nu e legată.

Într-adevăr, forța mică a piciorului tău crește viteza bărcii. Acțiunea unei forțe influențează și schimbă viteza obiectelor. Iar dacă obiectul are o masă mare – ca în cazul avionului – asta înseamnă că schimbarea vitezei este mai mică, dar există. Deci masa avionului nu e atât de importantă.

Dacă nu ar exista alte forțe, ai putea împinge chiar și un transportator de aeronave. Dar există și alte forțe, precum frecarea, care te împiedică să faci asta.

Însă dacă o să încerci să tractezi un avion cu vehiculul tău sport, probabil nu o să reușești. Deși Tesla Model X este un SUV, acesta este diferit de vehiculele cu motoare clasice, deoarece este alimentat electric.

Diferența majoră dintre mașinile electrice și pe benzină este cuplul. De exemplu, modelul Tesla X produce un cuplu de 660 newton-metri, în timp ce un Ford Explorer are doar 346 de newton-metri. Pe scurt, demersul acesta de marketing e spectaculos, dar nu e reușirea unui fapt imposibil.

Remorcatul avioanelor este o problemă ceva mai veche. În anii 50′, când avioanele au început să evolueze, aeroporturile au trebuit să se adapteze și să găsească soluții pentru această problemă. De exemplu, rușii au folosit MAZ – 541 – o mașină proiectată ca un înlocuitor pentru tractoarele mari – pentru a tracta avioanele.

Sursa articolului