Christmas Bullet a fost cel mai prost avion din întreaga istorie a aviației. A fost proiectat de un medic care n-avea cunoștințe în domeniul zborului, iar aeronavele sale erau ca niște capcane mortale pentru oricine a încercat să le piloteze.

Și nu a fost un avion oarecare, ci unul militar. Aeronava s-a dovedit a fi foarte eficientă în lichidare, dar nu a inamicului, ci a pilotului care zbura cu el. Christmas Bullet a fost construit la începutul secolului al XX-lea, într-o epocă în care aviația abia se contura la orizont. Mai erau, de asemenea, niște vremuri în care orice bogătaș cu influență putea obține tot ce dorea dacă bătea la ușile potrivite (tradiție care se păstrează și azi).

Un medic nebun s-a apucat să facă avioane

Așa-numitul inventator al avionului a fost William W. Christmas, considerat azi un psihopat și un șarlatan care s-a jucat cu viețile piloților. Christmas s-a vrut un pionier al aviației, dar a reușit să fie cel mai mare escroc al aviației din istorie și asta pentru că nu avea studii de specialitate în acest domeniu în care și așa se cunoșteau puține despre zbor la acea vreme.

Christmas era medic, dar pentru el, Jurământul lui Hipocrate nu a fost suficient. Își dorea faimă și bani.

Din fericire pentru el, aproape nimeni nu mai avea cunoștințe de aviație pe atunci, așa că i-a fost ușor să manipuleze și să păcălească oameni importanți pentru a-și atinge scopul.

În 1909, Christmas a reușit să obțină parteneriatul unor oameni de afaceri care să-i finanțeze compania producătoare de avioane pe care o înființase.

În doar un an însă, Christmas i-a dat în judecată pe partenerii de afaceri pentru că l-ar fi șicanat, dar asta abia după ce a obținut suficienți bani de la ei. Chiar dacă și-a pierdut sponsorii, Christmas nu s-a descurajat și a continuat să fie prezent la spectacolele aviatice, unde se mândrea cu invențiile lui zburătoare.

Războiul, raiul afaceriștilor șarlatani

Când a izbucnit Primul Război Mondial, inventatorul șarlatan a avut oportunitatea perfectă de a face un pas în față și de a pregăti aeronave de luptă pentru armata americană. În 1915, Christmas pretindea că a proiectat un bombardier, poreclit Battle-cruiser, cea mai mare aeronavă mai grea decât aerul, cu un motor de 1.600 CP, care putea fi pilotată de șase oameni.

Mai mult decât atât, el îi mințea pe toți că aliații europeni i-au cerut deja fabricarea a 11 unități. Azi, e evident că e o aberație, dar în acea epocă nimeni nu se pricepea prea bine la avioane. Și, la fel ca acum, oamenii cred că banii sunt un indicator al succesului.

Christmas a convins rapid alți doi afaceriști să-i finanțeze proiectul. Medicul avea planuri mari. Era convins că avioanele lui vor fi atât de bune, încât vor putea pătrunde în spațiul aerian al Germaniei, să-l captureze pe kaiserul Wilhelm al II-lea și să determine Germania să capituleze. Din fericire pentru toți, nemții au capitulat înainte ca avioanele lui să se înalte de la sol.

Avionul care-și ucide piloții mai eficient decât inamicul

Avionul Bullet, cum l-a botezat, era o capcană mortală plutitoare. Pe lângă alte defecte de proiectare, Bullet avea și aripi flexibile. Christmas se certa cu coproiectantul său și încerca să-l convingă că așa era normal, pentru siguranța pilotului. Azi oricine înțelege că doar niște aripi rezistente reușesc să nu fie smulse de curenții de aer.

Cert este că inventatorul a convins și armata americană că vorbea serios și i-a susținut proiectul. Primul om care i-a testat avionul era un fost pilot poștal, pe nume Cuthbert Mills. Mills a fost atât de entuziasmat că a fost ales să testeze Bullet, încât o invitase și pe mama sa la inaugurarea zborului. Femeia a privit, însă, cu groază cum fiul ei s-a probușit cu cel mai prost avion făcut vreodată.

Christmas a mușamalizat moartea pilotului și nimeni din înalta societate nu știa de tragedie. A convins chiar și un amic jurnalist să scrie că avionul său Bullet a fost un succes. Medicul n-avea nimic pe conștiință și a continuat proiectul. A fost făcut și un al doilea Bullet. Bineînțeles că nu a spus nimic armatei despre eșecul primului test, iar cel de-al doilea s-a soldat cu încă un deces, al unui pilot veteran. Și acesta a fost trecut sub tăcere.

Christmas n-a fost niciodată tras la răspundere pentru șarlatanie, dar a fost bine că nu a avut succes în aviație. Altfel ar fi arătat armata americană azi. Christmas a trăit însă aproape o sută de ani. A murit în 1960 tot bogat. Nu a dus lipsă de nimic. Pentru un om care a manipulat un senator new yorkez, a pus bazele unei companii aeriene și a dus de nas armata Americii, fără să fie acuzat de ucidere din culpă, s-a descurcat destul de bine.

Sursa articolului