Un scenariu în care probabil nimeni nu vrea să se găsească este acela de a te afla în avion, iar la zece mii de metri sub tine pământul să fie prada unui cutremur.

Valurile seismice se împrăștie prin crusta Pământului, făcând vegetația și clădirile să se zguduie, dar care sunt șansele ca acele forțe să se reverse asupra avionului în care te afli? Cei de la How Stuff Works au încercat să răspundă la această întrebare.

Cutremurele afectează oceanele și duc la tsunami-uri, așa că pare firesc să afecteze și vălul de 1.000 de kilometri de gaze care învelește Pământul. În timpul unui cutremur se răspândesc unde de forfecare și de presiune. Când acestea din urmă părăsesc crusta și intră în atmosferă, se transformă în unde de sunet. Undele de forfecare nu pot pătrunde în medii lichide sau solide, așa că nu reprezintă o problemă.

Mulțumită fenomenului de atenuare, undele de sunet pierd din intensitate în timp ce călătoresc prin aer, motiv pentru care nu ar trebui să auzi acel murmur specific cutremurelor când te afli într-un avion. Același fenomen este responsabil pentru faptul că, atunci când te afli la o distanță mai mare de o sursă de sunet, intensitatea sunetului scade.

Așadar, deși undele seismice ar putea ajunge la altitudinea de croazieră a zborurilor (în jur de 10.000 de metri), ar fi atât de atenuate de călătoria prin care au trecut, încât nici nu ai auzi cutremurul și nici nu l-ai simți.

Pot apărea însă alte probleme. Pilotul Ron Wagner la compania Presidential Wing a povestit pentru Forbes cum a fost când un cutremur a lovit Pământul cu puțin timp înainte să încerce să aterizeze. Totul părea normal în timp ce cobora avionul. Putea chiar să vadă luminile pistei. Apoi, totul a devenit brusc negru. Wagner a crezut că a intrat într-un nor, așa că a încercat să sune la turnul de control să transmită acest lucru. Doar că nu a primit niciun răspuns.

Câteva încercări mai târziu, a reușit să ia legătura cu un controlor. Acesta i-a spus că un cutremur imens a dus la o pană de curent și că va trebui să zboare în gol până când va reveni curentul. Wagner a trebuit să zboare într-un întuneric deplin, de teamă să nu lovească o antenă înaltă. Din fericire, cunoștea zona, așa că zborul în beznă a trecut fără evenimente. Într-un final, când curentul a revenit, a putut să aterizeze în siguranță.

Sursa articolului